¡Mamá, compra’m un còmic per al ‘cole’!

El fracàs escolar arriba en alguns punts del país al 21%, sent un dels valors més alts dels darrers anys. La pèrdua d’hàbits lectors afecta a la capacitat de comprensió i d’expressió dels nostres nens. Falta de motivació lectora? Doncs això es pot canviar utilitzant un llenguatge proper als joves: els còmics.

Una de les raons del fracàs escolar és la baixa competència lectora de l’alumnat. Saben llegir però no comprendre. És necessària una iniciativa per defendre el món de les vinyetes per tal d’apropar als joves a la lectura.

Inserir els còmics en el procés educatiu no ha de ser només com a mitjà de comunicació per a fomentar la lectura, sinó que també com a mitjà d’expressió, que ajudi als nens i nenes a utilitzar la seqüenciació per expressar idees, i les icones per reforçar-les.

A causa de la relació entre els hàbits de lectura i l’estudi, el còmic és una eina més què poden utilitzar els mestres per recolzar-se a l’hora de convidar a la lectura. Perquè a la lectura s’ha de convidar i motivar, i mai forçar, ni crear rebuig.

A més a més, la possibilitat d’adequar els continguts dels còmics a l’edat dels estudiants és un factor més a tenir en compte a l’hora de reforçar la presència d’aquests en l’educació escolar. Afortunadament es poden trobar tant còmics divulgatius de ciència (‘Galileo’  o ‘Darwin’ de Bayarri, publicats gràcies al, ara tan popular, ‘crowfunding’) com còmics de conscienciació social (‘Boja per tu‘ de Cristina Duran i Miguel A. Giner, editat per el Ministeri de Sanitat per conscienciar sobre la violència de gènere).

galileo_darwin
Per a aquelles persones que encara dubten del contingut que pot arribar a tindre un còmic, o del seu valor pedagògic, vull destacar el següent. El còmic ‘Maus’ de l’Art Spiegelman, on explica la vida del seu pare, durant l’Holocaust, a la vegada que parla de les relacions pare-fill durant la vida adulta, guanyà un Pulitzer el 1992.

Trobem casos on ja utilitzen els còmics a les aules com a eina pedagògica (casos als EUA o les illes Canàries), i la seva difusió com a tals (tallers al darrer Saló del Còmic de Barcelona).

Quin mal pot fer provar-ho? Llegiu els grans i que us vegin els nostres fills. Si són còmics, més els cridarà l’atenció, i la seva curiositat, què és molta, farà la resta.

FONTS:

  • Generalitat de Catalunya.El Govern prioritza la lluita contra el fracàs escolar[]:

http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=160467

  • CanalSur.La falta de hábito lector está detrás del aumento del fracaso escolar:

http://www.canalsur.es/portal_rtva/web/noticia?id=187108

  • ElPaís.Los malos hábitos de lectura contribuyen al fracaso escolar:

http://elpais.com/diario/1999/06/22/sociedad/930002429_850215.html

  • LasProvincias.El hábito de lectura escolar depende de la metodología educativa:

http://www.lasprovincias.es/20130226/comunitatvalenciana/provincia_alicante/habito-lectura-201302261727.html

Advertisements

One thought on “¡Mamá, compra’m un còmic per al ‘cole’!

  1. This post is in Catalan because is part of a task done at the University. I will translate soon.

    “El fracaso escolar llega en algunos puntos de país a valores próximos al 21%, siendo uno de los valores más altos de los últimos años. La pérdida de hábitos lectores afecta a la capacidad de comprensión y de expresión de nuestros niños. ¿Falta de motivación lectora? Pues esto se puede cambiar utilizando un lenguaje cercano a los jóvenes: los cómics.

    Una de las razones del fracaso escolar es la baja competencia lectora del alumnado. Saben leer, pero no comprenden lo que leen. Es necesaria una iniciativa para defender el mundo de las viñetas para acercar a los jóvenes a la lectura.
    Insertar los cómics en el proceso educativo no tiene que ser sólo como medio de comunicación para fomentar la lectura, sino que también como medio de expresión, que ayude a los niños y niñas a utilizar la secuenciación para expresar ideas, y los iconos para reforzarlas.

    Debido a la relación entre los hábitos de lectura y el estudio, el cómic es una herramienta más que pueden utilizar los maestros para apoyarse a la hora de invitar a la lectura. Porque a la lectura se tiene que invitar y motivar, y nunca forzar, ni crear rechazo.

    Además, la posibilidad de adecuar los contenidos de los cómics a la edad de los estudiantes es un factor más a tener en cuenta a la hora de reforzar la presencia de estos en la educación escolar. Afortunadamente se pueden encontrar tanto cómics divulgativos de ciencia (‘Galileo’ o ‘Darwin’ de Bayarri, publicados gracias al, ahora tan popular, ‘crowfunding’) como cómics de concienciación social (‘Loca por ti‘ de Cristina Duran y Miguel A. Giner, editado por el Ministerio de Sanidad para concienciar sobre la violencia de género).

    Para aquellas personas que todavía dudan del contenido que puede llegar a tener un cómic, o de su valor pedagógico, quiero destacar el siguiente. El volumen ‘Maus’ de Art Spiegelman, donde explica la vida de su padre, durante el Holocausto, a la vez que habla de las relaciones padre-hijo durante la vida adulta, ganó un Pulitzer el 1992.

    Encontramos casos donde ya utilizan los cómics en las aulas como herramienta pedagógica (casos en los EE.UU. o las islas Canarias), y su difusión como tales (talleres al último Salón del Cómico de Barcelona).

    ¿Qué mal puede hacer probarlo? Si leemos los mayores, que nos vean nuestros hijos. Y si son cómics, más les llamará la atención, y su curiosidad, qué es mucha, hará el resto.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s